Tutkimus- ja kehittämisosaaminen


Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta on keskeinen osa  jokaisen ammatillisen opettajan työtä. Opiskelun, työelämän ja kehittämistyön välillä täytyy toimia kiinteä yhteistyö, jotta opiskelijat saavat mahdollisen hyvät eväät työelämää ja ammatillista kehitystä varten. Hankkeissa ja projekteissa yhditetään teoreettinen tietous käytäntöön yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Työelämän aidot ongelmat ja kehittämisen kohteet nousevat niissä käsittelyn kohteiksi. Projektit ja hankkeet tarjoavat myös opettajalle linkin työelämän muuttuviin monimuotoisiin ilmiöihin. Työskentely opetustyössä ja hanketoiminnassa mahdollistaa myös kehittämishankkeiden integroimisen opetukseen ja opiskelijoiden luontevan osallistumisen TKI-toimintaan.

Miten sitten TKI-toiminta näkyy opiskelijoille? Tätä kysyttiin myös tammikuun lähipäivillä. Me opettajaopiskelijatkin olemme hankkeiden pyörteissä. Moni vain tietämättään, minäkin. Hankkeet näkyvät yleensä käytännön opinnoissa pieninä rahoittajien logoina. Usein niihin ei kiinnitetä paljoakaan huomiota. Itse olen tiennyt olevani vain yhdessä hankkeessa mukana. Siihen osallistun vastaamalla osaamisen itsearviointi -kyselyyn kolmesti opintojen aikana. Mutta esimerkiksi opintoihin kuuluvat digimerkitkin on osa oamkin kehittämishakkeita sekä tiimiopettajuus (ryhmällämme on kolme tuuttoriopea). Huomasin myös olleeni osallisena syyslukukauden puolella  hankkeen kautta toteutuneeseen koulutukseen: Buustia! Työkaluja hyvinvoinnin tukemiseen.

Oppilaitokset tarjoevat myös yrityksille ja kouluttajille TKI-ympäristöjä. Oulussa pääsimme tutustumaan Oamk:in simulaatioympäristöihin. Oamk SimLab tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia terveysteknologian ja hyvinvointipalvelujen tuotekehittelyn TKI-toimintaan. Lab tarjoaa opiskelijoille turvallisen paikan harjoitella työssäosaamisen taitoja ja yrityksille ja muille yhteistyökumppaneille tutkimus- ja tuotekehittely-ympäristön. SimLab on mainio paikka yhdistää opetus, työelämän tarpeet ja kehittämistoiminta. Kävimme katsomassa MedSim- ympäristöä, joka on hoitotyön ja lääketieteen simulaatiostudio. Hoidettavina toimivat eritilanteissa olevat tietokoneohjattavat potilassimulaattorit eli robottinuket. Simulaatiotilassa opiskelijaryhmät toimivat oikean elämän tilanteissa. Opiskelijoiden toiminta sekä robottinuken elintoiminnot ovat seurattavissa ja tallennettavissa myöhempää analysointia varten. Toimintaa pystyi seuraamaan myös toisesta huoneesta reaaliajassa.

Tilojen inspiroimana pääsimme myös miettimään oman alamme mahdollisuuksia simulaatio- tai virtuaaliopetuksessa. Kasvatus- ja ohjausalalta simulaatiohuoneita voisi käyttää ehkä palaverikäyttäytymisen harjoitteluun ja vaikeisiin tilanteisiin niissä. Palaverin aikuiset olisivat näyttelijöitä, joiden kanssa opiskelija toimisi. Itse en osannut ajatella virtuaalitiloja opetuksessa mutta, ryhmämme tietotekniikan nero kehitteli virtuaalitilan, jossa lasten ja nuorten ohjaamista eri tilanteissa voisi harjoitella. Näyttelijät näkyisivät opiskelijalle lapsina ja näin opiskelija pääsisi harjoittelemaan vaihtelevia tilanteita lastenkin parissa, ilman todellisia vaaratilanteita. Taas nähtiin kuinka eri alojen asiantuntijoiden yhteistyön hedelmällisyys!


Oppilaitosten strategiat ja linjaukset

TKI-toiminnalla haetaan vaikuttavuutta ja toiminta on alueellisesti erikoistunutta sekä  oppilaitoskohtaista, vaikka yhteisiäkin hankkeita on.

Korkeakoululaitoksissa TKI-toimintaan tulee velvoite jo lain kautta:

 "Ammattikorkeakoulun tehtävänä on lisäksi harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä taiteellista toimintaa." 

"Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen tulee edistää elinikäistä oppimista, toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta."

Korkeakoululaitoksien TKI-toimintaan kuuluu erottomattomasti julkaisutoiminta. Myös koulutuksen rahoittajat vaativat tutkimusta ja siihen liittyy olennaisesti velvoite julkaisutoimintaan. Yliopistossa TKI-toiminta on akateemista tutkimusta, joka lähtee usein työelämän tarpeista ja tilauksesta. Tutkimuksia tehdään myös akateemisten taitojen harjoittamiseksi. Tutkimus on myös jo käytössä olevien toimintamallien toimivuuden tarkastelua ja julkisuuteen tuomista, kuten tammikuun 2019 Lapin yliopiston väitöskirjatutkimukset: Solja Upolan Työelämäorientoitunut projektioppiminen motivoi opiskelijoita ja Sanna Brauerin Digitaaliset oppimismerkit ohjaavat oppimista. Ammattikorkeakoulun TKI-toiminta on hieman työelämälähtöisempää. 

Ammatillisen koulutuksen TKI-toiminta vaikuttaa enemmänkin oppilaitoksen kehittämiseltä. Hankkeisiin ja projekteihin hakeudutaan oppilaitoksen toiminnan monipuolistamiseksi ja kehittämiseksi. Esimerkiksi uusi ammatillisen koulutuksen reformi on tuonut tullessaan useita hankkeita reformin juurruttamiseksi oppilaitosten käytäntöihin. Myös työelämälähtöisyys näkyy ammatillisen koulutuksen hankkeissa. Siihen myös laki velvoilttaa.

"Tutkinnoissa, koulutuksessa ja niiden järjestämisessä tulee ottaa huomioon työ- ja elinkeinoelämän tarpeet. Tutkintoja ja koulutusta suunniteltaessa, järjestettäessä, arvioitaessa ja kehitettäessä sekä osaamistarpeita ennakoitaessa tulee tehdä yhteistyötä työ- ja elinkeinoelämän kanssa."



Hankerahoitus

Tutkiessani harjoittelupaikkani hankkeita ja projekteja rahoittajana oli poikkeuksetta Opetushallitus. Opetushallituksen rahoittamana tulee lukuisia hankkeita. Opetushallituksen valtionavustustoiminta tukee kehittämis-, kokeilu- ja käynnistämishankkeita, joissa tuotetaan malleja, menetelmiä ja käytäntöjä sekä pyritään pysyviin toiminnallisiin muutoksiin. Opetushallitus suosii laajoja, kokoavia ja verkostomaisia hankkeita. 

Opetushallitus koordinoi ja tukee myös kansainvälistymistä. Suurin osa kansainvälistymisen rahoituksesta tulee ulkopuolisilta rahoittajilta. Opetushallituksen koordinoimia hankkeita on esimerkiksi korkeakoulujen kansainvälisen yhteistyön kehittämiseksi sekä Erasmus+ -hankkeita eri koulutuksen asteille.

Euroopan sosiaalirahasto (ESR) rahoittaa Euroopan unionin jäsenmaiden työllisyys-, koulutus- ja elinkeinopoliittisten tavoitteiden muuttamista käytännön toimiksi. Sen rahoittamien hankkeiden tarkoituksena on torjua työttömyyttä, edistää työntekijöiden ammattitaitoa sekä tukea työvoiman ja yritysten osaamista.



Tutkiva ja kehittävä työnote

TKI-toiminta ruohonjuuritasolla on jokapäiväisessä työssä toteutettua tietoista toiminnan arviointia. Suunnittelun, toteutuksen, palautteen ja arvioinnin kehän toteuttaminen työssä kehittää omaa työtä ja työtapoja. Esimerkiksi omassa työssäni koulunkäynninohjaajana tarkastelen ja arvioin jatkuvasti valintojanani toimintaan oppilaan tai oppilasryhmän kanssa. Jokainen lapsi on yksilö ja oppii omalla erityisellä tavallaan, joten kaikille ei sovi samat tavat opettaa asioita. Sen lisäksi, että itse arvioin toiminnan tarkoituksen mukaisuutta saan palautetta oppilaalta itseltään, vanhemmilta sekä moniammatilliselta yhteistyötiimiltä. Kaikki palaute ohjaa sitä, onko menetelmäni oikeanlaiset ja onko lapsi oppinut vaadittavat asiat. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti