Digipedagoginen osaaminen

Digipedagogiikan osaamisen näytämme osaamismerkkien suorittamisella. Digipedagogiikan osaamismerkkejä on yhteensä 10.


Osaamismerkki 1: Tietojen jako verkossa / suoritettu

Loin Google Drivessa kansion vain lukuoikeudella ja tein siihen kaksi Google Dokumenttia. Toinen niistä oli vain lukuoikeuksin ja toisessa oli muokkausoikeudet. Osaamismerkin hain lisäämällä tekemäni kansion linkin hakemukseen.


Osaamismerkki 2: Blogiklinikka / suoritettu

Olen perustanut opintoja varten blogin: Ope opinnot. Blogissa on blogiviestejä ja sivuja eri aiheista. Tekstin lisäksi olen linkittänyt kuvia ja videoita blogiini.




Osaamismerkki 3: ohjaus / suoritettu

Keskustelimme opintoryhmäni kanssa perustetussa watsapp-ryhmässä aiheesta: Miten tavoittaa nuoret opiskelijat parhaiten? Keskustelu siirtyi heti sosiaalisen median puoleen. Sosiaalinen media on nopeaa, ajantasaista ja helppoa. Keskusteluihin sosiaalisen median välineissä ei tarvita virkkeitä tai pitempiä, ajateltuja viestejä, kuten esimerkiksi sähköposteissa. Monella myös sosiaalisen median kanavat ovat helposti tavoitettavissa puhelimissa. Ehkäpä juuri sosiaalisen median kanavien helppous ja nopeus tavoittaa nuoret hyvin. Onhan jo peruskouluissakin perustettu luokkakohtaisia watsapp-ryhmiä, joissa opettajat ilmoittavat muuttuvista lukujärjestyksistä. Ja meillä opintoryhmäni kanssa toimii hyvin aktiivinen watsapp-ryhmä. Tieto kulkee ja viesteihin on helppo myös reagoida, kuvin tai kirjoittamalla. Sosiaalisen median väylät suosivat lyhenteitä ja muita kommunikoinnin muotoja (kuvia, äänitteitä)... Se huolestuttaakin, että miten meidän kirjoitustaidollemme onkaan käymässä?


Osaamismerkki 4: Google dokumentit ja Google Drive / suoritettu

Googlen dokumentteja voi työstää useampi osallistuja kerrallaan. Esimerkiksi dokumenttiin pystyy kirjoittamaan, piirtämään tai liittämään kuvia kyseisestä aiheesta samanaikaisesti. Ryhmälle voi tehdä myös kansion, jossa erilaisia dokumentteja voi kaikki kansioon kutsutut osallistujat muokata. Tämä mahdollistaa yhteistoiminnallisen tavan tuottaa ja käsitellä tietoa samalla alustalla ja samasta aineistosta. Esimerkiksi yhteisen esityksen luominen käy helposti tai tiedon kerääminen yhteisestä aiheesta.



Osaamismerkki 5: Googlelomakkeet / suoritettu

Tiimimme on nimennyt jokaiseen webinaari kertaan vastuuopettajan, jonka vastuulla on pääasiallinen materiaalin tekeminen ja sen jakaminen Real-ympäristöön. Minun vatuuopevuoro oli 11.9., jolloin tein lomakkeen kanssaopiskelijoille palautteen antamiseksi. Lomake on tehty Google Forms- työkalulla.


Osaamismerkki 6: Verkkokokousvälineet / suoritettu

Näissä opettajan pedagogisissa opinnoissa työskennellään paljon netissä. Adobe Connect (AC) on tullut tutuksi koko opintoryhmämme webinaareista ja oman tiimini omista tapaamisista. Omissa tapaamisissa harjoittelemme AC:n käyttöä ja käymme läpi kunkin webinaarin aiheen asioita. Koko porukan yhteisissä webinaareissa "tiimit opettavat"-osioissa olen toiminut opettajana yksin ja yhdessä muiden tiimiläisteni kanssa. Webinaariin valmistaudun lataamalla opetusaineiston sekä muut tarvittavat (esim. Poll-kyselyn) valmiiksi AC-huoneeseen. Oman osuuden alkaessa jaan aineiston opetusta varten.

Osaamismerkki 7: Netiketti ja tekijänoikeudet / suoritettu

Verkossa pitäisi aina miettiä mitä kirjoittaa tai lataa. Netti on hyvin laaja verkost, jossa voi saavuttaa ihmismassoja ympäri maailmaa. Se mitä julkaisee pitäisi aina olla harkittua, kohteliasta ja toista kunnioittavaa. Liian usein näkee keskusteluita, joissa sätitään ja soimataan ja jopa nimetään "syyllisiä". Onnistuisiko se keskustelu kasvotusten?

Myös säädetyt lait pätevät netissä. Sellaisia kuvia, tiedostoja ja muita tuotoksia ei saa julkaista, ellei ole siihen lupaa. Netissäkin pätee tekijänoikeudet. Monesti sanotaan, että se mikä on laitonta tässä reaalimaailmassa, on myös laitonta netissä.

Osaamismerkki 8: Kuvapalvelut  / suoritettu
CC-lisenssillä julkaistu teos on käytössä muille rajatuilla ehdoilla. Teoksen CC-lisenssin voi tehdä kansainvälisellä Creative Commons-palvelimella. Käyttämällä CC- lisenssivalitsinta julkaisun käyttöä voidaan rajoittaa haluamallaan tavalla (Saako muut jakaa/muokata sisältöä?, Saako tehdyt muutokset julkaista eri lisenssillä? Saako sisältöä käyttää kaupallisesti?).

Netti on pullollaan kuvapankkeja, joista voi löytää eri käyttöoikeuksin kuvia. Olen käyttänyt eniten CC0-lisensioituja kuvia, joita voi käyttää ja muokatakin vapaasti myös kaupallisessa tarkoituksessa. Näitä kuvia löytyy esim. Pexelistä tai Pixabaysta. On kuitenkin tärkeää olla tietoinen kuvien käyttörajoituksista ja tiedettävä mistä löytää omaan käyttötarkoitukseen sopivan kuvan. Esimerkiksi cc by- merkittyä kuvaa voi jakaa, mutta siinä on muistettava merkitä kuvan ottajan nimi näkyviin. Kun taas copyright (
Kaikki oikeudet pidätetään)- merkittyä kuvaa
ei netistä saa jakaa, koska cobyright- merkityt kuvat ja teokset ovat suojattua materiaalia. Koska kopiosto ei edellytä cobyright-merkintää onkin järkevintä jakaa netissä aina creative commons:in kautta, jotta kuvien käyttöehdot olisivat kaikille selkeät.

Osaamismerkki 9: Videot; mobiiliviedeo tai youtube  / suoritettu

Olen yhdistänyt youtuben aiemmin vain viihdekäyttöön. Sielä on kuitenkin rajattomat mahdollisuudet löytää opetuskäyttöön tarkoituksen mukaisia videoita. Olen nyt siis luonut oman kanavan ja tehnyt sinne jo useamman youtube-listan opettajan työhön olennaisista teemoista kuten turvallisuus ja arviointi.


Osaamismerkki 10: Pedagogiset mallit  / suoritettu

Pedagogisten mallien merkissä sain mahdollisuuden tutustua diana- menetelmään paremmin. Diana-menetelmä opetuksen toteuttamisessa on tullut jo aiemmin eteeni näissä opinnoissa, mutta tämän tehtävän myötä sen käyttö selkiintyi. Tein siis opetussuunnitelman verkkokurssille käyttäen Diana-mallia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti