Suunnitteluosaaminen 2



11.9. webinaarin aiheinamme olivat oppimiskäsitykset ja pedagogiset mallit. Tiimien piti valita yksi opiimiskäsitys ja pedagoginen malli esiteltäväksi. Lisäksi webinaarissa vastasimme kysymyksiin: Miten oppimisteoreettiset lähtökohdat näkyvät käytännössä valitsemassanne pedagogisessa mallissa? ja Miten hyödynnät valittua teoriaa ja pedagogista mallia oman alasi opetuksen suunnittelussa?

Humanistinen oppimiskäsitys ja aktivoiva opetus

Meidän tiimimme valitsi humanistisen oppimiskäsityksen ja aktivoivan opetuksen. Aktivoiva opetus on hyvinkin ajankohtainen pedagoginen malli. Se antaa opiskelijalle vapautta ja vastuuta opiskeluistaan ja korostaa oppijan omaa tiedon rakentamista. Itseasiassa aktivoiva opetus perustuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, mutta halusimme tutustua paremmin humanistisen oppimiskäsityksen periaatteeseen. Konstruktivistisessa ja humanistisessa oppimiskäsityksessä on perusperiaate sama: Oppija on aktiivinen tiedon rakentaja.

Kokeilimme nyt ennakkotehtävänä tekemäämme diaesitystä humanistisesta oppimiskäsityksestä. Esitys oli perinteinen tietoisku taustamusiikilla, mutta kuvitus ehkä erikoinen. Lehmät humanistisessa maailmassa oli monen kanssaopiskelijamme mielestä mielenkiintoinen valinta. Aloitimmekin webinaarimme Poll-kyselyllä: Herättikö lehmät tunteita? Vastausvaihtoehdot Aika jännää, että lehmät yhdistyy humanistiseen oppimisteoriaan ja Ainakin jäi mieleen saivat kannatusta.

Mitä sitten humanistinen oppimiskäsitys pitää sisällään? Sen perusta on humanistisessa psykologiassa, joka painottaa persoonallista kasvua ja itsensä toteuttamista. Jokainen yksilö on arvokas, ainutlaatuinen ja vapaa.

Käsityksen mukaan ihmiselle on ominaista aktiivisuus, kokonaisvaltainen oppiminen ja pyrkimys henkiseen kasvuun. Siksi oppija nähdään aktiivisena, itseohjautuvana ja sisäisesti motivoituneena yksilönä. Oppiminen on henkilökohtainen prosessi sekä kehittävää toimintaa, jossa korostuu oppijan ja opettajan välinen vuorovaikutus. Opettajan rooli onkin ohjaaja, tukihenkilö, valmentaja ja fasilitaattori, jonka tärkein tehtävä on tukea oppijaa itseohjautuvuuteen. Arviointi kohdistuu aina yksilöllisiin oppimisprosesseihin ja oppijan itsearviointi on tärkeässä osassa. Alla yhteenveto humanistisen oppimiskäsityksen periaatteista. Kuvaa käytimme myös webinaarissa oppimiskäsityksen kertaamiseen.













Aktivoivassa opetuksessa löytyy hyvin paljon samanlaisia piirteitä kuin humanistisessa oppimiskäsityksessä. Aktivoivassa opetuksessa oppija nähdään aktiivisena ja vastuullisena tiedon tuottajana. Opettajan rooli on yhteistyökumppani, ohjaaja, asiantuntija ja oppimisprosessin seuraaja. Arviointi on kokonaisvaltaista ja läpi koko oppimisprosessin kestävää. 

Se, missä aktivoivan opetuksen näkee yhdistyvän konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen on periaate, jonka mukaan oppijan tieto ja kokemuspohja yhdistyvät koulutuksen tarjomaan tietoon, teoriaan ja harjoitteluun. Oppija tuottaa uutta tietoa oman kokemuspohjansa ja olemassa olevan tietorakenteensa mukaisesti.

Aktivoivan opetuksen menetelmiä on monia. Niiden periaate on aina sama: Ne kannustavat aktiivisuuteen ja kehittävät itseohjautuvaa oppimisotetta. Tässä muutamia menetelmiä...
     ➫ Kirjoitelmat ja muistiinpanot
     ➫ Aktivoiva luento; yhdistetään eri tekniikoita esimerkiksi erilaisten tekstien tekemistä luennon              alussa, luennon aikana tai sen lopussa, filmin näyttämistä, oppimispäiväkirjan kirjoittamista.
     ➫ Käsitekartta yksin tai ryhmissä
     ➫ Väittely
     ➫ Roolipelit
     ➫ Pohdintahetket
     ➫ Palapelimenetelmä, jota mekin toteutamme opinnoissamme jatkuvasti näin webinaareissa. 

Webinaarissamme käytimme aktivoivina menetelminä lyhyttä kyselyä alussa ja loppupuolella siirryimme kirjoittamaan yhteiselle padlet-alustalle niistä ajatuksista miten humanistisen oppimisteorian lähtökohdat näkyvät aktivoivan opetuksen mallissa. Niistä ajatuksista kokosimme teeman mukaisesti sanapilven lehmän muotoon. Pääset tutkimaan sanoja paremmin linkin kautta: Sanapilvi lehmä


Lopuksi esittelimme ajatuksiamme tiimiläistemme alakohtaisesta opetuksen suunnittelusta, joista näkyy humanistinen oppimiskäsitys ja aktivoivan opetuksen malli:








Palutteen webinaarista keräsimme palautekyselyllä. Ennakkotehtävän, opetusmateriaalin, opetusmenetelmän ja opetuksen sisällön yleiskysymyksellä saimme melko positiivista palautetta webinaaristamme. Ennakkotehtävässä kriittisempi palaute tulee oman ajatukseni pohjalta lehmistä humanistisessa maailmassa. Se kuitenkin oli tietoinen valinta tiimiltämme. Asetimme oppimisteorian vastakkainasettelun kautta yhteyteen, jossa sitä ei normaalisti käytetä.
Kysyimme myös miten kokonaisuudessa onnistuimme oppimiskäsityksen ja pedagogisen mallin esittelyssä. Valintavaihtoehdon lisäksi pyysimme perusteluja siihen. Vastauskaavio painottuu vastausvaihtoehto neljään. Hyvänä vastaajat pitivät valittuja aiheita, ne tukivat toinen toisiaan, aktivoivaa tapaa, asiasisältöä sekä yhden opettajan yhteenvetävää tyyliä padletin kirjoittamisen yhteydessä. Kritiikkiä kuitenkin tuli aktivoivan tavan valintaan; padlet ei ehkä parasvaihtoehto. Aktivointia kaivattiin myös lisää ja teorian läpikäyntiä vähemmän.


Lähteet:
Lonka K. & Lonka I. 1993. Aktivoiva opetus. Käsikirja aikuisten ja nuorten opettajille. Tampere: Tammer-Paino Oy.
Käsikirja opettajille skriptin suunnitteluun. https://www.slideshare.net/tiinakal/ksikirja-opettajille
Ylitalo 2012. Aktivoivan opetuksen menetelmiä. https://www.slideshare.net/aylitalo/aktivoivia-opetusmenetelmi

Lehmäkuvat; Karoliina Hulkko

Kostruktivistinen oppimiskäsitys

Webinaarissa pääsimme opiskelemaan muiden tiimien johdolla konstruktiivisen oppimiskäsityksen periaatteita sekä pedagogisista malleista yhteistoiminnallista oppimista ja verkko-opetusta. 

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Verkko-opetus


Behavioristinen oppimiskäsitys ja pelit

Yksi tiimeistä valitsi behavioristisen oppimiskäsityksen ja pelit.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti