Arvo-osaaminen



Eettiset periaatteet

Opetusharjoittelussa koulunkäynninohjaajien kanssa halusin ehdottomasti ottaa käsittelyyn myös eettiset periaatteet heidän työnsä taustalla vaikuttavista tekijöistä. Eettiset periaatteet ja arvot ovat kasvatus-, ohjaus- ja opetusalalla merkittäviä tekijöitä. Siispä myös opettajana on tärkeää tiedostaa omat arvonsa sekä tuntea eettiset periaatteet.

Arvot heijastavat ihmisen käsityksiä hyvästä elämästä. Ne ilmenevät ihmisen valinnoissa ja toimivat valintakriteereinä erilaisten tarpeiden ja halujen kesken. Opettajana on hyvä tunnistaa oma arvomaailma. Se auttaa ymmärtämään myös muita vaihtoehtoisia tapoja ajatella asioista.

Kasvatus- ja opetusalan taustalla vaikuttavat kansalliset ja kansainväliset arvot ja normit sekä eettiset periaatteet:

➽ Ihmisarvo, yksilöllisyys
➽Mahdollisuus kasvuun ja kehitykseen
➽Totuudellisuus
➽Tasa-arvo
➽Oikeuden mukaisuus
➽Vapaus
➽Kestävä kehitys
➽Ammatillisuus

Tämä lista tarkoittaa käytännössä sitä, että opettajana otan huomioon jokaisen opiskelijan yksilönä, ainutlaatuisena ihmisenä, jolla on oikeus oppimiseen riippumatta hänen mahdollisesta oppimisen ongelmista. Jokaista opiskelijaa on kohdeltava tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti ja kohdattaessa on muistettava, että olen opettajana/ohjaajana heidän opinnoissaan ja velvoitettu ohjaamaan kohti totuutta sekä toimittava kaikessa vuorovaikutuksessa rehellisesti. Minulla on kuitenkin vapaus omiin mielipiteisiini ja valintoihin. Tätä vapautta rajoittavat kuitenkin työn normisto (lainsäädäntö, opetussuunnitelmat).

Miten eettiset periaatteet näkyvät omassa toiminnassani? Opetusharjoittelussani sekä nykyisessä työssäni olen pyrkinyt toimimaan kokoaikaisesti eettisten periaatteiden mukaan. Opintoihini kuului dokumentointi opetustilanteessa, jotta voisin näin kauempaakin osoittaa osaamiseni tuuttoriopettajalleni. Ajatuksenani oli valokuvata ja videoida omaa ja opiskelijoiden toimintaa opetustilanteessa. Tähän tarvittiin kirjalliset luvat. Pyysinkin Lupaa opetusharjoittelun kuvaukseen ja videointiin opiskelijoilta ja toimin heidän antamien lupiensa pohjalta kuvaustilanteissa. Jos opiskelija ei halunnut näkyä kuvissa, silloin asettelin kameran niin, että opiskelija ei vahingossakaan tullut kuviin.

Harjoittelussa opintokokonaisuuden aluksi käytin aikaa myös esittelykierrokseen. En tuntenut opiskelijoita tai heidän taustojaa aiemmin, joten halusin tietää hieman heidän mahdollisista aeimmista ammateistaan ja motiiveistaan hakeutua kyseiseen ammattiopintoon. Nämä tiedot olivat taustana myös tuleviin keskusteluihin ja tehtäviin opintokokonaisuudessa. Opiskelijoissa ei ollut varsinaista tuentarvetta, mutta erilaiset tavat hahmottaa ja ymmärtää asoita tuli aikalailla alussa esiin. Toinen kaipasi kuvailua ja selittämistä, toinen taas oli valmiina toimintaan ensimmäisen kirjallisen ohjeen nähtyään. Seuraavilla kerroilla rakentelinkin tehtävänantoja hieman eritavalla, jotta jokainen oppija sai tarvitsemansa informaation työn aloittamiseen.

Eeettiset periaatteet ja arvot ovat läsnä koko prosessissa, opetuksen suunnittelusta arviointiin. Jo suunnittelussa on huomioitava erilaisten oppijoiden mahdollisuus osallistua ja menestyä opinnoissaan. Opetusmenetelmien on oltava monipuolisia ja vaihtelevia, jotta jokaiselle tarjotaan väylä oppimiseen. Pyrin tähän opetusharjoittelussa, jossa materiaalina käytin havainnollistavaa sivustoa ja erilaisia harjoituksia, jotka tukivat teoriatietoa. Materiaalissa huomioin myös etäopiskelun mahdollisuuden, koska osa opiskelijoista suoritti opintojaan itsenäisesti. Harjoituksissa tuli myös hyvin näkyviin yksilölliset vahvuudet ja aiemmat kokemukset aiheista.

Lähteet:
OAJ. Opettajan arvot ja eettiset periaatteet
Hannula 2010. Opettajan ammattietiikka ja eettiset periaatteet

Tasa-arvoista ja yhdenvertaista toimintaa

Minulle henkilökohtaisesti ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja yhdenvertaisen toiminnan sekä osallisuuden toteutuminen on tärkeitä arvoja ja periaatteita opetuksessa ja ohjauksessa. Olen toiminut pitkään koulunkäynninohjaajana ja tämän työuran aikana nähnyt ja kokenut kaikenlaisia kohtaamisia. Jokaisella on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun sekä tasa-arvoiseen ja yhdenvertaiseen osallistumiseen. Se vain ei ole kaikille selvää. Minun mielestä olemme töissä juuri siksi, että tutkimme ja löydämme erilaisia reittejä jokaisen oppimiseen ja osallistumiseen. Keinoja on, kunhan niitä jaksaa etsiä, kokeilla ja toteuttaa.

Joulukuun webinaari käsitteli ihisarvon ja tasa-arvon arvoja ammatillisen kohtaamisen näkökulmasta. Kohtaamistilanne on reaktiivinen (vastavaikutuksellinen), mutta ennaltapohditut käytännöt helpottavat kohtaamisia ja niiden sujumisia. Kohtaaminen voi olla ryhmän tai yksilön ohjaustilanne. Ohjaustilanne on aina vuorovaikutuksellinen. Vuorovaikutuksessa dialogisuuden periaatteet ovat tärkeitä huomioitavia asioita. Ne tuottavat tasa-arvon kokemuksen ihmisten välillä. Dialogisuuden pääperiaatteita ovat toisen kunnioittaminen ja kuunteleminen. Jokaisella on puheenvuoro ja jokaisen mielipide on tärkeä. Näiden periaatteiden mukaan toiminta antaa jokaiselle yhdenvertaisen mahdollisuuden osallistua.

Opettajien valassa eli Comeniuksen valassa on kirjattu opetusalalle keskeisiä arvoja ja eettisiä periaatteita. Sen on laatinut opetusalan eettinen neuvottelukunta. Seuraavassa OAJ: n videossa Eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Arno Kotro (2017) lausuu Comeniuksen valan:



Vala on laadittu opettajan tueksi ja ohjeeksi ja sen tavoitteena on vahvistaa keskeisten arvojen toteutumista opettajan työssä. Vala on kovin juhlallinen varsinkin alkuosa siitä, mutta kun valaa lukee enemmän siinä toistuu ne arvot ja eettiset periaatteet, joita minäkin arvostan opetus- ja ohjaustyössä: Opettajan perustehtävä on kouluttaa ja opettaa sekä opettaa ajattelemaan myös uudella tavalla asioista. Jokaisella on myös oikeus oppia ja kehittyä omien kykyjensä mukaisesti oikeudenmukaisessa ja tasa-arvoisessa opetuksessa, unohtamatta yhteistyötä lasten ja nuorten kanssa toimivien muiden tahojen kanssa. Opettajalla on ehdoton vaitiolovelvollisuus ja lapsilla ja nuorilla on oikeus yksityisyyteen sekä henkiseen että fyysiseen koskemattomuuteen. Heillä on myös oikeus omiin mielipiteisiin, oman elämänsä arvopohjaan sekä poliittisiin vakaumuksiin. Lopuksi valassa vielä korostetaan ammattitaidon jatkuvaa kehittämistä sekä yhteisön parhaaksi toimimista.

Oppimistehtävässä kysytään: " Onko vala kiiltokuva vai merkittävä julistus?"  Mielestäni vala on kiiltokuvan muotoon laitettu merkittävä julistus. Juhlavat sanamuodot ja virkkeet pitää osata kääntää myös opettajan arjentyöhön sopiviksi. Sisältö on hyvinkin merkittävä. Jos jokainen opettaja, alkuopetuksesta aikuisopettajiin, toimisi Comeniuksen valan mukaan, merkitsisi se myös koulutuksen laadun paranemista. Tällöin jokainen omien yksilöllisten kykyjensä mukaan voisi osallistua ja oppia itseä kiinnostavia aiheita ja pelkän oppimisen sijaan oppisi myös ajattelemaan kriittisesti ja pohtimaan asioita omista lähtökohdista. Nykyisin uutta tietoa rakentuu valtavalla vauhdilla ja se on myös saatavilla helposti, joten pitäisi olla itsestään selvyys, että opettajat huolehtivat oman ammattitaitonsa kehittämisestä. Koulutukset ja omaehtoinen kehittäminen on myös opetuksen ja koulutuksen hyvän laadun tae.

Lähteet:
Comeniuksen vala.
Dialogisuus.
Verkko-tutor. Dialogi oppimisessa ja opetuksessa. 







Kestävää kehitystä


Kestävän kehityksen periaatteissa korostuvat globaalinen vastuu ja ylisukupolvinen ajattelu. Kestävä kehitys on siis paikallista, alueellista ja maailman laajuista yhteiskunnallista muutosta, joka turvaa nykyiselle ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet. Kestävän kehityksen toteuttaminen yhdessä on tärkeää. Jokaisen halu kestävien valintojen tekemiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen on merkittävää, sillä toimiva ja kestävä yhteiskunta takaa myös hyvinvoinnin. Kestävien ratkaisujen löytämisessä on myös tärkeää huomioida tietojen ja taitojen tehokas hyödyntäminen. Kestävän kehityksen periaatteissa huomioidaan myös luonnon kantokyvyn rajallisuus. Ihmisten määrän kasvaessa on yhä tärkeämpää toimia luonnon uusiutumis- ja kantokyvyn ehdoilla. 



Kestävää kehitystä voidaan tarkastella esimerkiksi yllä olevan kuvan teemojen kautta. Ekologinen kestävyys sisältää luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen ja ympäristön kuormittamisen vähentämisen toimia. Saastuttamalla, kuluttamalla energiaa ja käyttämällä maapallon luonnonvaroja ihminen rasittaa luonnon kestokykyä. Oppilaitostasolla ekologisen kestävyyden vaikuttamista voi olla säästeliäs energian, veden ja materiaalien käyttäminen. 

Kulttuurisen kestävyyden näkökulmasta kestävänkehityksen tavoitteena on vahvistaa kulttuuri-identiteettiä ja lisätä erilaisten kulttuurien tuntemusta ja arvostusta. Kulttuurisesti kestävää kehitystä edistetään vaalimalla alueellisia ominaispiirteitä (kansanperinteitä, kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia ja elinympäristöjä,...), hyväksytään ihmisten erilaisuus ja kunnioitetaan jokaisen oikeuksia. Oppilaitoksissa monikulttuurisuus, erilaiset koulutus- ja ammattialat nähdään voimavarana ja suvaitsevuus sekä tasavertaisuus ovat kantavia arvoja. 

Sosiaalisen kestävyyden pyrkimyksenä ihmisten välinen tasa-arvo ja varmistaa jokaiselle riittävä toimeentulo, terveydenhuolto, mahdollisuus koulutukseen sekä turvata perusoikeuksien toteutuminen. Suomessa sosiaalisen kestävyyden haasteita ovat syrjäytyminen ja työttömyys kun taas globaalisti muun muassa väestönkasvu, köyhyys ja eriarvoisuus. Oppilaitostasolla pureudutaan ympäristön turvallisuuteen, opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointiin, osaamisen vahvistamiseen ja välittämiseen. Sosiaalinen kestävyys on sidoksissa niin taloudelliseen, ekologiseen kuin kulttuuriseenkin kestävyyteen. Siksi haasteiden ratkaiseminen edellyttää kaikien osa-alueiden  tarkastelua. 

Taloudellinen kestävä kehitys toimii perustana koko muulle kestävälle kehitykselle. Se on tasapainoista talouskasvua ilman velkaantumista ja pääomavarantojen ylikuluttamista sekä toimintaa ympäristön kantokyky ja tulevat sukupolvet huomioiden. Taloudelliseen kestävään kehitykseen kuuluu sekä ekologinen että sosiaalinen vastuullisuus. Talouden tulisi rakentaa ekotehokkaalle luonnonvarojen kulutukselle ja hyvinvoinnin tulisi jakautua tasaisesti. Taloudellinen kestävä kehitys oppilaitoksissa voi tarkoittaa tarkkaa resurssisuunnittelua, elinkaariajattelua sekä kierrätystä.

Oppilaitoksilla voi olla tehtynä kestävän kehityksen sitoumuksia. Esimerkiksi Oamk on sitoutunut kestävän kehityksen teemoihin Green Campus- toimintamallissa 2018-2020. Kestävän kehityksen osa-alueiden oppilaitostason toimintamallit (esitelty kunkin osa-alueen kohdalla) ovat osin Oamkin kestävän kehityksen teemoista ja sisällöistä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti