Yhteistoiminnallisella palapelillä käsittelimme aihetta: Ammatilliseen opettajaan kohdistuvat odotukset. Meidän tiimimme tarkennettu aihe oli hallinnon ja ammatillisen opettajan väliset odotukset. Google drive pohjaan oli valmiiksi piirretty "pullapoika", jonka ulkopuolelle mietimme ja kirjasimme ajatuksia siitä mitä odotuksia ammatilliseen opettajaan kohdistuu hallinnolta. "Pullapoika" sai sisälleen ajatuksia puolestaan siitä, mitä ammatillinen opettaja odottaa hallinnolta.
16.8. webinaarin "pullapoika", ammatilliseen opettajaan kohdistuvat odotukset |
Tämän tyyppinen työskentely jatkuu tulevissa webinaareissa vaihtelevin aihein. Yleensä yhteistoiminnallisessa palapelimallissa kotiryhmän jäsenet jaetaan asiantuntijaryhmiin, joissa perehdytään opittavaan asiaan ja suunnitellaan miten asia esitetään muille. Sen jälkeen porukat taas palaavat omiin kotiryhmiin ja opettavat asiantuntijaryhmän aiheen muille. Meidän opinnoissa pidän omaa "troolarit"-ryhmää kotiryhmänäni ja samalla se on myös asiantuntijaryhmä. Troolarit tapaavat netissä ja kasvotusten, suunnittelevat annettuun aiheeseen webinaarituokion sekä keräävät palautetta tuokion toteutuksesta. Yhteistoiminnallisessa palapelimallissa on siis monenlaisia variaatioita, mutta ajatus on kaikissa sama:
🔼 Toiminnassa korostuu positiivinen riippuvuus toisista ryhmän jäsenistä ja näiden suorituksista. Jokaisen ryhmän jäsenen työpanosta tarvitaan, jotta annettu tehtävä toteutuu.
🔼 Avoin vuorovaikutus ryhmän jäsenten kesken on keskeistä. Ryhmässä täytyy voida kertoa omat ajatukset. Ryhmän jäsenet selittävät toisilleen omia näkemyksiään ja ideoitaan, kuuntelevat toisia ja rakentavat niin uutta yhteistä tietoa.
Lähteet:
Mannisenmäki Eija 2001. Oppija verkossa - Yksin ja yhdessä. (109-120) Kirjassa: Matikainen Janne & Manninen Jyri 2001. Aikuiskoulutus verkossa. Verkkopohjaisten oppimisympäristöjen teoriaa ja käytäntöä. Tampere: Tammer-paino.
Saloviita Timo 2013. Luokka haltuun! Parhaat keinot toimivaan opetukseen. Juva: Bookwell Oy.
Yhteistoiminnallinen oppiminen. http://wwwedu.oulu.fi/homepage/ktloped/pedsem/lv2002/posem.htm#_Toc5960518
Yhteistoiminnalliset työtavat. http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/yto/yto/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti